Idag möttes eleverna av två märkliga pedagoger som gav dem var sin sak. Det kunde vara en tuschpenna, en bit kaffefilter, ett lock eller en klädnypa. Det blev många frågor och nyfikenheten väcktes hos eleverna. De började titta sig runt i lärrummet efter ledtrådar till varför det var så annorlunda. De hittar ordet ”kemins dag” på tavlan och börjar förstå att det handlar om experiment. Att det istället för matematik som de var förberedda på blev kemi var det ingen som hade något emot. Temat för kemins dag är gul och blå, som tillsammans blir grön kemi. Vi diskuterade vad som menas med grön kemi och eleverna kom fram till att det handlade om att vi ska tänka på vilka olika ämnen vi använder. Vi behöver vara rädda om vår miljö och använda sådant som inte skadar den.
Eleverna fick först fundera i grupper på vad de skulle göra med de saker de hade fått och vi skrev gemensamt upp deras hypoteser. Sedan fick de sätta igång med färgkromatografi och experimentera först utifrån instruktioner och sedan mer fritt. Eleverna fick också se ett avsnitt av ”Superhemligt” och hur man kan göra ett kaffebus, så det är kanske bäst att ni ser upp i helgen. I slutet av lektionen kollade vid vad som hade hänt med våra experiment och varför det blev som det blev. Eleverna tyckte att det var en rolig lektion när vi frågade och ville gärna ha fler liknande lektioner.
Vid lunchen gjorde eleverna en egen undersökning om viket som var roligast, matematik eller kemi. Resultatet får vi redovisa nästa gång.
Nästan alla elever är nu klara med Claude Monets ”Bron över näckrosdamm”. På bildlektionen håller vi på med att skapa ett spökslott. Nästa konstnär vi ska lära oss om kommer från vårt grannland Norge. Det land som dessutom är bättre än Sverige på att återvinna kartonger, vilket eleverna fick reda på i vårt arbete med kartongmatchen.
Eleverna berättar om sin skoldag:
Idag har vi haft värdeskapande med FN-figurer och så gjorde vi en intervju. Sen tittade vi på ”lilla Aktuellt”. Sen åt vi lunch. Sen hade vi rast. Sen gick vi in, då hade vi Grej of the day och sen hade vi ett test.
Samlas på morgonen. Vi jobbade en stund. Vi går ut på paus. Vi jobbar lite till. Vi äter mat. Vi har rast. Vi jobbar lite till. Slut.