Nu har vi kommit in i den mysiga jultiden och eleverna får varje dag en gåta att klura på under skoldagen. Vi lyssnar på Sveriges radios julkalender som handlar om olika väsen från folktron. Eleverna har fått hitta på egna väsen och vi har arbetat med faktatexter om väsen från vår folktro. Eleverna har även var sin snällkalender, med ett uppdrag varje dag och där de får färglägga en bild när uppdraget är utfört. Att experimentera är något som eleverna uppskattar mycket och varje vecka blir det ett nytt experiment. Denna veckan handlade det om vad som händer med en polkagris som får ligga i kallt vatten, varmt vatten eller ättiksprit. Först fick eleverna skriva en hypotes om vad de trodde skulle hända. Därefter genomförde vi det och efteråt diskuterade vi vad som hände och varför det hände. Alla polkagrisarna smälte men lite olika fort. Den som fanns kvar längst var den som låg i ättiksprit.
Eleverna har skrivit fina julsagor och juldikter på svenskalektionerna. Här kommer några av de fina dikterna.
För att skriva julsagor fick eleverna slå med tärning och slumpvis utifrån ett schema få reda på vem de skulle skriva om och i vilken miljö sagan skulle utspela sig. Här är en av de fina sagorna, fler sagor kommer nästa vecka.
”Råna jultomten!
Det var en gång en jultomte. Det var juldagen han hade kommit till det sista huset och han hoppade upp på hustaket. Precis då ramlade han ner igen och sedan kom en gubbe upp på taket och tog julklapparna. Tomten tog släden och åkte efter tjuven. Till slut fick han tag i tjuven och lämnade julklapparna.
SLUT!!!”
Eleverna på förskoleklass och lågstadiet blev inbjudna till ett julspel som åk 3 och 4 på en annan skola spelade upp. Efteråt fick eleverna skriva och rita om sina erfarenheter.
Under höstterminen har eleverna bland annat fått göra en låda i trä- och metallslöjden. När den var klar har eleverna fått med sig dem hem. Det blev fina lådor och en elev ville gärna visa sin låda på vår blogg. Så här fin blev den.