Under veckorna har vi vandrat runt i vår närmiljö för att se vad som finns runt om oss. Vad är det för företag som finns här nu och vad finns det för spår av hur vår ort såg ut tidigare? Smalspåret var något som fångade elevernas intresse. Vad var det för sorts tåg som gick här och vad en stins gjorde för något var några av det sakerna som eleverna funderade över. Informationstavlan vid spåret gav oss många svar på våra funderingar.
Förra veckan hade hela skolan skoljogg. Uppvärmningen hade vi gemensam på parkeringen vid badplatsen och då märktes det verkligen hur många elever vi är i skolan. Eleverna fick välja mellan ett lite kortare varv och ett lite längre. För varje varv fick de en prick på handen och alla våra elever hade minst två prickar när tiden var slut. Många tog sig runt både det långa och det korta varvet och det var en härlig stämning i spåren.
Nu i veckan har vi arbetat med svampar. I lärrummet la vi upp många olika sorters svampar, både giftiga och ätliga, som vi undersökte lite noggrannare, vad det fanns för likheter och skillnader och vilka vi kände igen och kunde namnen på. Eleverna fick sedan forska lite mer om en sorts svamp.
På bilden arbetar eleverna med Claude Monet och hans bro över näckrosdammen. Elever arbetar samtidigt med komplementfärger och färgcirkeln. Bildmapparna för detta läsår gör vi fina med hjälp av såpbubbelfärg så det blir lektion både inne och ute. Eleverna har gjort egna teckningsunderlägg som är bra att ha när vi målar med vattenfärg.
Eleverna berättar själva om vad som sker i skolan:
Regn
I dag har det regnat. Jag blev blöt. När det regnade. Förra veckan hade klass 3A simskola, det var roligt. Vi har kollat på en serie som heter Rättens riddare. Vi har haft matteläxa, engelskaläxa & läsläxa. Vi har gått till biblioteket.
Läsläxa
I går var vi på slöjden. Det var roligt. Jag sågade med en sågmaskin. Det var roligt. Vi jobbade också med läsläxan. Vi läste med en klasskompis. I måndags hade vi gymnastik. Då gjorde vi höjdhopp, tror jag, är inte helt säker.=)
Matte
I matten har vi jobbat med area och former, linjer, sträckor, vinklar, centimeter. Vi har adderat med area. Och vi har jobbat med omkrets med.
Brev till framtiden
Vi har gjort ett brev var som ska öppnas år 2067. Vi har skrivit om hur de är nu. Och vi skrev om oss.
Snällhetsuppdrag
Vi har gjort snällhetsuppdrag för att vara snälla mot varandra. Vi ska ge uppdragen till klass 1, 2, 4, 5 och 6.