Barnboksveckan

Vecka 46 har vi lagt fokus på barnböcker. Eleverna möttes av figurer från sagornas värld när det kom till skolan i måndags. Det var Lille Skutt, Pippi, Mary Poppins, katten Findus och Rödluvan. Vi tittade på filmen “The Fantastic Flying Books of Mr Morris Lessmore”. I filmen är det bara musik, utan några ord och eleverna fick efter filmen diskutera i helkass vad de tyckte om filmen och vilket budskap som de trodde att filmen ville förmedla. Senare i veckan fick de höra sagan uppläst. 

I början av veckan presenterade vi några svenska författare och eleverna har fått läsa någon eller några av dessa författares böcker. De har på olika sätt fått diskutera böckerna och även gjort fina bokrecensioner om en av böckerna. En vecka som handlar om barnböcker behövs det också nya bokmärken för att vi ska kunna vara rädda om böckerna och eleverna har fått färglägga några fina bokmärken.

Elevtexter

Måndag

Först hade vi svenska och vi tittade på film med 3B. På pausen var vi på klätterställningen. Sedan hade vi idrott med Andreas. På lunchen åt vi fiskgryta med rotsaker. På rasten spelade vissa fotboll och vissa lekte dunkgömme. Därefter hade vi engelska. Då skrev vi sagor. Till sist pratade vi om kartongmatchen.

Först hade vi tyst läsning. På pausen spelade vi fotboll. Sedan jobbade vi med matte. På lunchen åt vi mat. På rasten spelade vi fotboll. Därefter hade vi engelska. Till sist var det NO.

Tisdag

Först så hade vi tyst läsning. På pausen så var vi på nätet och lekte häst. Sedan så gick vi in och jobbade matte med digitala tiden. På lunchen åt vi kålpudding och potatis och sås. På rasten så lekte vi /jag överallt. Därefter hade vi engelska. Till sist hade vi sociala medier.

Först svenska, jämföra böcker med kort. På pausen var vi på nätet och lekte. Sedan matte, klockan digital tid. På lunchen åt vi kålpudding, potatis och brunsås. På rasten lekte vi datten och gjorde snöbollar. Därefter engelska, sagor, måla. Till slut slutade vi klockan 14:00.

Onsdag

Först läsläxan, bokmärken. Jobbade med läskort. Fruktmingel och sedan kom Amanda. På pausen konstverket. Sedan slöjd. På lunchen korvgryta, metvete, råkost. På rasten spela fotboll i multiarenan. Därefter matte, ”vad har jag lärt mig?” i boken. Till sist svenska frågesport och sedan slut.

Först högläsning + frukt. På pausen spela fotboll. Sedan matematik. På lunchen korvgryta. På rasten spelade vi fotboll. Därefter slöjd. Till sist frågesport.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *